Ildjernsflu


Dykket
Lat – Lon | 59.871540, 10.657347 |
Position: | |
GPS Position: | |
WGS84: | |
ED50: | |
Dybde: | 15m |
Niveau: | OWD |
Tilgængelighed: | |
Kørselsbeskrivelse: | |
Bund: | |
Strøm: |
Liv:
Noter:
Tekniskdata
Vragtype: | Fyrskib |
Længde: | 12,8m |
Brede: | 5,48m |
Dybdegang: | 2,74m |
Tonnage: | brt |
Motor: | |
Last: | |
Passagerer: | |
Besætning: |
Karriere
Andet Navn: | |
Værft: | 1919 ved Fougners Staalbeton Skipsbygnings Compagnie, Moss, Norway Byggenr 27 |
Rederi: | |
Kaptajn: | |
Land: | |
Skæbne: | |
Forlisdato: | 9/2-1929 |
Tilstand: |
Historie
Ildjernsflu var et lille skib, der blev brugt som fyrskib fra 1919 og blev sænket af dæmningsskibet Storesand I den 9. februar 1929.
Et nyt fyrskib blev søsat, og det forblev flydende indtil 1968, hvor det blev kondemneret og erstattet med et bundfunderet fyr.
I Norge har der været ringe behov for fyrskibe, og kun to har været i drift. Det første var slup’en “Enigheden”, som blev søsat ved Lepsørev nord for Ålesund (1856–79) og Ildjernsflu uden for Nesodden i Oslofjorden (1919–67).
Fyrtårne på skibe bruges oftest af nationer, der har lavt vand ud for deres kyster, f.eks. USA, Storbritannien, Danmark og Holland, og en række af disse er bevaret her som museumsskibe.
Dykning
Vraget af fyrskibet kan ses på vestsiden af fyret, der nu står ved Ildjernsflu uden for Nesoddlandet, lige uden for lejderen på vestsiden af fyret. Du skal bruge en båd for at besøge dette vrag.
Vraget er meget intakt takket være de byggematerialer, det blev bygget med, og ligger på køl på ti til femten meters dybde i åbent vand. Den eneste synlige skade er hullet i skroget på bagbord side efter kollisionen med Storesand I i 1929.
Beliggenhed/Kørselsanvisning
Video
Galleri



Vejr