< Alle emner
Print

Frankenwald

Historie

Dampskibet Frankenwald endte sine dage i farvandet ud for Ytre Sula i Sognefjorden den 6. januar 1940. Det tyske skib mister kontrollen og støder på grund på Brattholmen, hvor skibet hurtigt begynder at tage vand. Der sendes så et nødsignal, som opfanges af Bergen Radio, og kort efter forsvinder al strøm. Besætningen bliver beordret ind i redningsbåde og til sidst bliver alle taget om bord af fiskefartøjer, der kommer for at hjælpe, og de bliver derefter transporteret til Bergen. Skibet kommer til at ligge ved Brattholmen, uden at der sker hende noget i lang tid. I april samme år bryder Anden Verdenskrig også ud i Norge og folk glemmer hurtigt Frankenwald. Først efter krigen får Frankenwald besøg, og så af Anda-brødrene, der afskar propellen. Der sker ikke meget mere med Frankenwald, før sportsdykning bliver populær mange årtier senere. I de senere år har vraget været meget besøgt af sportsdykkere og er en populær dykkerdestination i området af landet. Vraget af Frankenwald ligger i femten til tredive meters dybde på vestsiden af ​​Ytre Sula, og for at komme ud til området skal man bruge en båd. En hurtig køretur over Sognefjorden (eller pinefuld rutsjebanetur..) bringer dig til Ytre Sula, og det er i nærheden her, du finder vraget af Frankenwald. Hun var en 122 m lang damper, der grundlagde på klipper den 6. januar 1940. Hun var besat af besatte tyskere, og lokale norske fiskefartøjer blev instrueret i at redde hendes besætning. Der er kun én måde at beskrive dette vrag på. VERDENS KLASSE! Det er det perfekte vrag, med svømmeture, lastrum, opholdsområde, officerskantine, bro, agterstævn, to store lastrum, maskinrum og stævn. 90% af vraget er intakt, selv masterne! Det eneste, der mangler, er rekvisitten, som blev reddet kort efter anden verdenskrig. Dykkets dybde gør, at hun er ideel til EAN28-32, og med en forholdsvis kort decco kan man få en lille smagsprøve på vraget. Vær opmærksom på, at stedet er tidevand, og dykkere skal trænes til vragdykning, før du tager dette dyk videre. Der er ingen klippeflade til overfladen, og dykkere bør sikre, at de kan vende tilbage til skudlinjen. Hvis du ønsker at dykke vraget, bedes du kontakte det lokale dykkercenter www.gulen-dykkesenter.com, som vil drøfte at arrangere en tur med dig. Jeg anbefaler personligt denne operation, og hvis ejeren siger, at du ikke er klar til at dykke vraget, så LYT TIL HAM! Jeg har skitseret et groft billede af de dybder vraget ligger på. Bind ALDRIG nogensinde ind i masterne. De er meget gamle, og det ville ekstremt tåbeligt at binde sig til dem. Hvis du skød vraget, fandt vi ud af, at broområdet var ret let at få øje på og steg fra 40M til 25M med det samme. Dette var et fantastisk sted at sætte skudlinjen. Hvis man antager, at man har skudt stregen, så er det en sag om at vælge, hvilken vej man skal gå. Vraget ligger med agterstavnen mod øen, og personligt synes jeg, at agterstavnen, så tilbage til broen laver et fabelagtigt dyk. Der er nogle gode svømmeture at få både på agterstavnen og på broområderne. Pas på hvis du trænger ind i vraget, (Og tænk ikke engang over det uden ordentlig overhead træning) Vraget er siltet og fyldt med ledninger og andre forhindringer. I boligområdet kan du finde betjentens badeværelser, et endda med bruser. Craig Billingham tog dette flotte billede af et bad i oktober 2004: Indkvarteringen kan findes lige under broen, og for dem med ekspertise er dette et kig værd. Men vraget byder på så meget for dykkeren, selv uden penetration. Hele midskibs-blokhastigheden i mine top 10 vragdyk nogensinde, og i sådan en rimelig dybde! Nedenfor kan vi se, hvordan broområdet blev fanget vidunderligt af Mark Brill i 2003: Som jeg sagde før, et vrag i verdensklasse! Men der skal passes på vraget, det er ikke stedet at glemme gashåndtering eller dekompressionstider, det er også et vrag, der bare ikke kan dykkes i ét hug. Dykkere, der har set hende, bliver ved med at vende tilbage igen og igen, og det med rette! For dem, der er interesseret i at se en dykkerprofil fra vraget, er her en fra mine dyk. Jeg brugte EAN30 på vraget og EAN50 til decco, et 35 minutters dyk med gaskontakt fik mig op af vandet på cirka en time. Dykkere med mindre konservative dekompressionsalgoritmer kunne helt sikkert komme hurtigere ud, men husk på, at en dykker, der bruger luft, kun får 20 minutters bundtid før decco, og så for “no-stop” dykkere vil jeg foreslå, at du overvejer at træne til Nitrox før du gør dette dyk. Igen kan gulen-dykkesenter arrangere gas og træning.

Dykning

Beliggenhed/Kørselsanvisning

Video

Galleri

Vejr